Dalat, dag 63

4 juni 2017 - Dalat, Vietnam

Vanochtend werd ik niet zo vrolijk wakker. Ik wist niet wat ik wilde. Er is hier namelijk van alles te doen rondom de stad, maar dan moet je tours boeken en dat wil ik niet alleen. Eigenlijk is vandaag m'n enige dag hier, maar ik zit eraan te denken om nog een dag langer te blijven. Er is een ander Nederlandse meisje hier en we besloten om de stad in te gaan. Ik had een jongen uit onze kamer meegevraagd, Harry (helaas geen Styles) uit Engeland. Ook bleek dat gisterennacht het erg gezellig was geweest voor sommige mensen. Gelukkig was ik niet wakker geworden, maar er werd gesekst. Na het ontbijt zijn we met z'n drieën zijn we naar het Crazy House gegaan. Dat was een huis een beetje in de stijl van Gaudi. Het zag er leuk uit, maar we vonden het niet bijzonder. Daarna hebben we een tour geboekt. Allereerst gingen we naar de Elephants waterfall. Die klim er naartoe was voor mij al een uitdaging. Het was heel erg glad en er was geen pad. De waterval was heel indrukwekkend. Hij was super groot en zelfs van een flinke afstand werd je er nat van. Harry en ik gingen bij de waterval in het midden staan op een rots om foto's te maken. Het op de rots komen was gelukt, maar eraf was een anders verhaal. Ik kon met geen mogelijkheid de andere kant aanraken. Ik was te klein en springen is gevaarlijk want de stroming is daar te sterk. Uiteindelijk heeft Harry geholpen en ben ik met m'n kleding in de modder gegaan om aan de kant te komen. Alles is nu super vies en dit was nog maar het begin van de tour, wel erg leuk. Daarna zijn we naar een Chinese tempel geweest. Daar was ook een super grote happy buddha. Vervolgens zijn we naar een zijde fabriek gegaan. Onze gids had ons alles uitgelegd en dat was erg interessant. Ook was het leuk omdat het totaal niet toeristisch was. Wij waren bijna overal de enige toeristen. Daarna zijn we doorgegaan naar een rijstwijn fabriek. Ook daar werd alles uitgelegd en lieten ze alles zien. We mochten ook de rijstwijn proeven. Het is super sterk en niet echt lekker. In die fabriek hadden ze ook allemaal potten met dode gekko's, cobra's en andere slangen. Ook was er een levende python in een kooi. Ze sneden daarvan de huid af als iemand zich had verbrand en dat moet dan genezend werken. Het was allemaal erg indrukwekkend. Toen zijn we doorgegaan naar een krekelboederij. Zoiets had ik ook nog nooit gezien. Ik denk zelfs dat ik nog nooit een krekel heb gezien want normaal zijn ze altijd verborgen. Na de rondleiding kregen we weer rijstwijn en vervolgens een krekel. Eerst twijfelde ik, maar toen dacht ik kom op gewoon eten. Ik had het ook meteen laten filmen want ik dacht thuis geloven ze me anders nooit dat ik dit gedaan heb. Het smaakte niet eens zo verkeerd, maar het is gewoon het idee van een krekel in je mond. Ik voel me nu helemaal klaar voor expeditie robinson. Vervolgens zijn we naar een koffieplantage gegaan. Vietnam staat bekend om de weasel koffie. De weasels eten de koffiebonen en poepen ze vervolgens weer uit. Die uitgepoepte koffieboon is blijkbaar de lekkerste koffie dat er bestaat. Het was ook redelijk duur om te drinken en aangezien ik niet van koffie houd heb ik het niet geproefd. Als laatste zijn we naar een bloemenkwekerij geweest. Dat vond ik iets minder indrukwekkend dan de rest. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel en kon ik eindelijk douchen. Na een beetje relaxen was het tijd voor het family diner. Voor mij is het redelijk duur aangezien ik maar weinig dingen lust. Ik probeer wel van alles en als ik niks lust is er altijd rijst. Dit keer lustte ik gelukkig wat meer. Ook heb een leuke groep Canadezen leren kennen. Na het eten zijn we met een hele groep naar de Maze bar geweest. Dit is bar en dan moet je in het begin in drankje bestellen. Vervolgens moet je door een doolhof de echte bar gaan zoeken. Het is super grappig concept en gezellig om te doen. Wel raak je iedereen kwijt. Ik bleef uiteindelijk alleen over met de groep Canadezen wat erg gezellig was. Met hun ben ik ook terug naar het hostel gegaan, maar eerst hebben we cake gekocht. Daarna ben ik meteen m'n bed in gegaan want morgen heb ik om 6:45 mijn ontbijt. Daarna neem ik de bus naar Nha Trang.