Sapa, dag 75

16 juni 2017 - Sapa, Vietnam

Vanochtend vroeg hadden we de slaapbus naar Sapa. Het duurde 6 uur en ik heb vooral muziek geluisterd en met m'n ogen dicht gelegen. Eenmaal aangekomen waren we verbaasd. We dachten dat we in een klein bergdorpje aan zouden komen, maar het was een toeristisch stad. Wel zijn er allemaal stammen in hun kledij wat leuk is om te zien. We werden naar ons hostel gebracht. In onze groep van vandaag zat nog een Russische familie. Alleen de man sprak een beetje Engels, maar ze waren niet zo aardig. Met hun hadden we lunch. Daarna werden we naar de kamer gebracht en konden we aan de hike beginnen. We hadden een 17 jarig meisje als gids. Ze kon echt heel goed Engels voor een Vietnamees. De omgeving hier is super mooi, bergen en veel groen. We liepen naar een traditioneel dorp. Overal waren kraampjes die allemaal dezelfde spullen verkochten. Ook liepen er heel veel kinderen rond in traditionele kleding. Kinderen moeten daar voor het eten zorgen. Je ziet dat veel toeristen die kinderen eten geven. Zodra ze dat doen komen kinderen uit alle hoeken om ook wat te pakken. We kwamen uit bij een watervalletje en watermolens in het riviertje. Het leek wel alsof we terug in de tijd waren. Helaas was het wel toeristisch onder de welbekende chinezen en Japanners. De natuur maakte al dat goed, want het is adembenemend mooi. Ook is de temperatuur heel aangenaam. Niet de benauwdheid die we gewend zijn van Azië. De hike heeft de hele middag geduurd. Daarna kregen we eten in ons hostel. Vervolgens zijn we de stad ingegaan. Overal zitten kinderen bij kleedje met spulletjes erop. De meeste kinderen kijken ook chagrijnig. Wij denken omdat ze van die ouders de hele avond daar moeten staan want het verkoopt beter als daar een schattig kind staat. Hier is duidelijk de negatieve kant van toerisme te zien. Morgen gaan we naar een minder toeristisch gedeelte. We gaan de hele dag hiken met onze bagage en uiteindelijk komen we bij een homestay waar we gaan slapen bij locals. Ik heb erg veel zin in. Ik vind het fijn om lekker actief bezig te zijn en de natuur te bewonderen.

1. Opa Oma:
    16 juni 2017
    Ja je ziet zo het een en ander de mooie natuur hoe de mensen leven,het komt je allemaal voorbij .straks horen we alle verhalen .genieten maar dikke kus Oma Opa
  2. Annemiek:
    17 juni 2017
    Wat een verhalen Ilvy! Het is niet bij te houden wat je doet en waar je allemaal heen gaat! Je geniet met volle teugen! Wat een mooie ervaring is dit voor jou. Veel plezier nog in je laatste weken daar!
  3. Cecile:
    17 juni 2017
    Wauw Ilvy, wat is het leuk om alles te lezen wat je meemaakt.
    Je rugzak zit vol met souvenirs( ik wil die tasjes wel allemaal zien) maar je rugzak zit ook zeker vol met souvenirs van alles wat je hebt meegemaakt, beleefd, ontmoet!! Deze rugzak draag jij voor de rest van je leven mee. Dikke kus