2-10-2018, Kuopio

2 oktober 2018 - Kuopio, Finland

Er is alweer een week voorbij. Als je allemaal leuke dingen doet dan gaat de tijd snel. Ik heb een drukke week gehad met allemaal leuke dingen. Woensdagavond was er een internationale avond georganiseerd. Daarna zouden we naar een karaoke avond gaan, dus die internationale avond leek ons een goede plek om in te drinken. Eenmaal daar aangekomen bleek dat het iets christelijks was. We mochten onze alcohol daar niet drinken. Ik zag overal Jezus en verschillende bijbels. Dat was dus iets anders dan wat we verwacht hadden. We zijn daar toch een tijdje gebleven en hebben daar biljart gespeeld. Het eerste potje vond ik het niet zo leuk want ik kon amper de bal normaal raken (het was mijn eerste keer biljarden). Het tweede en derde potje ging het al een stuk beter en hadden Rianne en ik ook gewonnen. Daarna zijn we op straat gaan indrinken, want we hadden onze drank al bij en konden niet meer terug naar huis en natuurlijk gaan we dat ook niet weggooien. Daarna zijn we naar de karaoke avond gegaan. Dat was echt super gezellig. Daar heb ik een aantal andere Nederlandse meisjes leren kennen die op een andere universiteit zitten hier in Kuopio. We hebben daar met z’n allen verschillende liedjes gezongen en zijn toen met de laatste bus naar huis gegaan. Donderdag ging ik weer sporten. Dit was de zwaarste les tot nu toe. Daarna moesten we meteen door naar een hangout met onze tutors. Onverwachts was dat ook heel gezellig. We hadden Jenga gespeeld. Ik denk dat ik daarin mijn talent heb gevonden. Als iemand de toren liet omvallen dan viel diegene af en begonnen we met de overgebleven mensen weer opnieuw. Zo bleven Patrice en ik tot het einde over en waren wij dus de winnaars. Op vrijdag hadden wen 90s party. We gingen indrinken met een hele grote groep, ook weer met die Nederlandse meisjes van de karaoke avond. Dat was echt super gezellig. Ook het feestje was erg leuk. Zaterdag overdag had ik even tijd nodig om bij te komen van het feestje en heb ik samen met Saartje en Juli mijn ticket geboekt naar de Filipijnen. Ik kan nog steeds niet geloven dat we dan met z’n drieën in januari al naar de Filipijnen gaan. Daarna ben ik naar Ikea gegaan om een extra matras te komen. Esther en Pleunie komen namelijk hier in Kuopio bij mij slapen. Dit matras was maar 30 euro en heb ik bovenop mijn stenen matrasje gelegd. Nu lig en zit ik veel comfortabeler en als Pleunie en Esther hier zijn kunnen ze op een van de matrasjes liggen. Zaterdagavond was er weer een feestje. Het feestje begon bij de smoked sauna. Dit was niet echt een feestje want je ging gewoon in de sauna zitten. Het was wel een leuke ervaring. Daarna gingen we indrinken met die Nederlandse meiden. Het feest waar we naartoe gingen zou normaal 37 euro kosten, maar als wij naar die smoked sauna gingen (wat 7 euro kostte), hoefde we geen entree te betalen. Ik denk dat dit het raarste feestje is waar ik ooit ben geweest. De gemiddelde leeftijd was 50 jaar, als het niet ouder was. Er was alleen maar Finse muziek en iedereen was aan het stijldansen. Uiteindelijk ben ik ook ten dans gevraagd door een Franse jongen. Dit zal er wel grappig uit hebben gezien want we wisten allebei echt niet hoe we moesten stijldansen. Ook snap ik nu beter waarom de Fransen normaal alleen maar met elkaar optrekken. Zijn Engels was namelijk best wel slecht. Ik moest regelmatig mijn zinnen veranderen omdat hij gewoon niet snapte wat ik zei, maar hij probeert het tenminste dus dat waardeer ik. Om 2 uur was het feestje voorbij dus zijn we naar huis gegaan. Zondag heb ik vooral aan school gewerkt. Ik ben komende weken bijna niet thuis omdat ik allemaal leuke tripjes heb, maar dat betekend ook dat ik veel af moeten hebben voor school. Dat heb ik zondag dus gedaan. Zondagavond ben ik begonnen aan een nieuwe serie, Gran Hotel. Dat is echt een aanrader! Ook heb ik geskypt met m’n gezin. Papa en mama hebben namelijk als verrassing ook een ticket geboekt naar Finland. In de eerste instantie zouden ze helemaal niet langskomen hier, wat ik prima vond want ik ben hier toch maar 4 maanden. Toch vind ik het superleuk dat ze nu wel langskomen en zien waar ik woon. Maandag had ik school en ben ik vanuit daar meteen doorgegaan naar het sporten. Daarna heb ik geskypt met opa, oma en Lara. Dat was ook leuk die weer gesproken te hebben. Daarna heb ik nog met papa en mama geskypt om dingen te boeken wanneer hun hier op bezoek komen. Vandaag ben ik gaan paintballen. Dit is geregeld vanuit school. Ik moet hier namelijk een verslag over maken en als ik dat goed doe heb ik een voldoende. Ik was best een beetje zenuwachtig bij het paintballen. Het was ook de eerste keer dat ik iets van een geweer in mijn handen had. Ik vond dat toch best een raar gevoel. Dit is natuurlijk anders dan een echt geweer, maar het deed we wel denken aan kindersoldaatjes die zoiets maar dan dus echt vasthouden en mensen daarmee moeten doodschieten. Het eerste potje bleef ik als enige van ons team over. Deels omdat ik niet van plek verwisselde, maar ik had ook verschillende mensen dood geschoten. Uiteindelijk ben ik in 4 potjes geen een keer geraakt. Aan de ene kant wel jammer want nu weet ik nog niet hoeveel pijn het doet, maar als ik de andere moet geloven deed het echt pijn. Er waren een paar meisjes die niet meer wilde spelen omdat het zo’n pijn deed. Ik vond het een leuke ervaring, maar ik denk dat lasergamen meer iets voor mij is. Dan durf je toch meer risico’s te lopen denk ik. Daarna heb ik boodschappen gedaan voor Lofoten, want morgen ga ik naar Lofoten. We moeten al ons eten als vanuit hier meenemen. Ik was van plan om met mijn backpack te gaan, maar ik ga toch mijn grote koffer meenemen. We moeten zelf handdoeken en bedlinnen meenemen. Alleen als met dat en al het eten zit mijn backpack vol. Ik heb er wel superveel zin in. Morgen om 15.30 vertrekken we vanuit hier en dan komen we donderdag om 8.45 Noorse tijd aan in Lofoten. Een lange busreis voor de boeg dus. Ik heb er echt superveel zin in en ook leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen.​

1. Ingrid:
    2 oktober 2018
    Wauw Ilvy, wat leuk om je avonturen te lezen! Wat lijk je op diverse familieleden van de van Spaendoncken. Geniet ze schat. 💋💋
  2. Lyanne:
    3 oktober 2018
    Zo, dat was deze keer een heeeeel verhaal, leuk allemaal.
    Hou dit vast en ga zo door. Na regen komt altijd weer zonneschijn, dat zie je maar weer.
    Met die positieve instelling van jou kom je er wel. Veel plezier komende week.
    Kijk al weer uit naar het volgende verhaal. xxx
  3. Opa Oma:
    3 oktober 2018
    Wat een avondturen die je allemaal meemaakt ,daar ga je nog vaak aan terugdenken dus dat wordt nog vaak genieten , geniet ervan en we horen wel weer van de volgende reis daar kijken we weer naar uit !!!!♥️🍀
  4. Inge Rovers:
    5 oktober 2018
    Ik zat met een smile je verhalen te lezen....zag je al stijldansen met die Franse jongen! 😄
    ...met een geweer in je handen zag ik niet echt voor me maar goed!😂
    Leuk je verhalen te lezen. Veel plezier in Lofoten!! Lijkt me prachtig. 😘