16-9-2018, Kuopio

16 september 2018 - Kuopio, Finland

Afgelopen dagen zijn erg leuk geweest. Vrijdag was ik na school met opa en oma gaan facetimen. Dat was erg gezellig. Daarna ben ik naar Patrice en Rianne gegaan en heb ik daar pizza gegeten en vervolgens zijn we naar een ijshockey wedstrijd gegaan. Dat was echt een super leuke ervaring. Het is een leuke sport om te zien want er gebeurd veel en de spelers zijn redelijk agressief wat stiekem best leuk is om naar te kijken. Ook waren er cheerleaders die tijdens de wedstrijd aan het dansen waren. Wij hadden maar 5 euro betaald voor een kaartje waardoor we moesten staan. Hierdoor konden we het niet zo goed zien natuurlijk. Na de eerste helft kregen Olalla en ik het plan om stiekem naar een zitplaats te gaan. We hadden namelijk gezien dat op sommige stoelen niemand zat. Hiervoor moesten we wel eerst langs een mannetje die kaartjes controleerde, maar doordat het zo druk was in de pauze konden we er makkelijk langs glippen. Rianne en Patrice durfde niet dus Olalla en ik gingen het eerst proberen. We kunnen ons altijd voordoen als domme toeristen, maar dat hoefde niet. Het ging super makkelijk en we zaten lekker. Vervolgens kwamen Patrice en Rianne ook toen ze zagen hoe makkelijk het ging. Wel was Rianne nog de hele tijd bang dat er toch mensen op die stoelen hoorde te zitten. Ook daar had ik geen last van want dan kunnen we ook gewoon de domme toerist uithangen. Het grappige was dat na de wedstrijd Rianne en Patrice aan iedereen gingen vertellen dat we stiekem op de stoelen waren gaan zitten, terwijl ze het zelf in de eerste instantie niet durfde. Helaas had het team van Kuopio niet gewonnen, maar het was wel een super spannende wedstrijd. Zaterdag zijn we naar jyväskylä gegaan. Dat is een studentenstad hier twee uur met de bus vandaan. Daar is ook iemand van de NHTV op exchange. Ze heet Adelina en komt uit Bulgarije en ze is half Russisch, maar studeert dus in Breda. Het was echt super gezellig met haar erbij. Helaas was het regenachtige dag dus we hebben niet heel veel van de stad zelf gezien, wat ook niet zo bijzonder is denk ik. We hadden vooral gewinkeld en gekletst. In de avond zijn we uiteten geweest bij een italiaan en daar hadden ze een vegan pizza. Ik had dus een pizza vol met groentes en vegan kaas en het was ook nog eens super lekker. Vandaag zijn we Kuopio gaan verkennen. Gisteren realiseerde we ons dat we eigenlijk ook niet echt iets van Kuopio weten of hebben gezien. We zijn bij de haven gaan wandelen, wat erg mooi is. Vervolgens heb ik bij de Lidl boodschappen gedaan. Dat is een stuk goedkoper dan andere supermarkten, maar heel slecht bereikbaar. Ik moest 20 minuten lopen vanaf de Lidl en dan kon ik pas de bus nemen naar mijn huis. 20 minuten lopen is helemaal niet erg, maar met zware boodschappen is dat toch niet zo’n pretje. Komende weekend willen we een auto huren om naar verschillende plekken te rijden hier in de buurt. We moeten daarvoor nog 2 mensen vinden die mee willen. Het maakt mij echt niet uit wie dus dat komt wel goed. Ik merk wel dat Rianne en Patrice een beetje ‘bangig’ zijn en dat vind ik wel lastig. Een auto huren geeft je gewoon alle vrijheid. Dat is iets, wat jullie waarschijnlijk allemaal weten, waar ik echt van hou. Nu is het zo dat vooral Rianne dingen echt gepland wil hebben. Dat vind ik echt zonde want dan neem je het hele voordeel van de auto weg. Natuurlijk moet je wel een grove planning hebben met wat je wil doen, maar hun willen echt alles gepland hebben. We willen sowieso naar een national park gaan, maar je weet van tevoren niet of je er een hele dag blijft of maar een paar uur en als je alles al plant dan kun je die beslissing ter plekke ook niet meer maken. Ik ga in ieder geval mijn mening geven, maar als ik in de minderheid ben kan ik er weinig aan doen. Dit verhaal zal nog worden vervolgd. Morgen heb ik een nieuw vak, wat al om 8 uur begint. Wie bedenkt die gekke tijden, verschrikkelijk. Verder moet ik morgen ook nog achter mijn schoolpas aan, want als enige heb ik geen schoolpas gekregen en zonder schoolpas krijg ik geen kortingen en kan ik niet sporten. Ik ben benieuwd wat deze week me gaat brengen.

1. Monique:
    16 september 2018
    Weer ervaringen rijker. Schakelen, aanpassen en genieten van wat je ondernemingen je geven. Mooi om te lezen hoe je daar je weg in aan het zoeken bent. Het doet me goed te lezen dat je genoten hebt van dit weekend. Liefs xx
  2. Lyanne:
    17 september 2018
    O zo fijn om op de hoogte van je avonturen te zijn. Kijk er steeds naar uit. geniet ervan en succes op school vandaag. xxx
  3. Astrid Tax:
    17 september 2018
    Lekker maximaal genieten. Vooral " buiten de lijntjes". Ja, dat maakt het nog interresanter😅.
    Genoeg te beleven, en succes met je studie.☺
  4. Opa Oma:
    18 september 2018
    Opa Oma
  5. Opa Oma:
    18 september 2018
    Nou Ilvy je bent echt ondernemend en dan maak je van alles mee,dat vond ik vroeger ook altijd zo spannend. Veel leer plezier en genieten maar!!!!😘