17-10-2018, St. Petersburg en Tallinn

17 oktober 2018 - Kuopio, Finland

Ik weet niet waar ik moet beginnen. Afgelopen dagen heb ik zoveel dingen gedaan. Vorig week vrijdag vertrokken we naar Rusland. Dit begon al erg spannend want onze bus had vertraging waardoor we bijna onze boot hadden gemist. Op 2 minuten na waren we op tijd op de boot. De boot was echt een groot cruiseschip. Wel redelijk oud en op onze kamer stond het naar frituur. Er waren verschillende restaurants aan boord. We hadden bij een Italiaan gegeten. Daarna waren we naar een show geweest en daar hadden we een stelletje ontmoet die ook in onze groep zat voor Rusland. Vervolgens zijn we ook nog eventjes opstap geweest op de boot. Daarna waren we gaan slapen op onze kleine stinkende kamertje. De volgende ochtend waren we al vroeg wakker om vooraan in de rij te staan om als eerst de boot af te kunnen. We hadden namelijk gehoord dat het anders uren kon duren want iedereen moet door de paspoort controle. Wij waren als een van de eerste de boot af en gelukkig waren de anderen van onze groep dat ook. Onze gids had nog nooit meegemaakt dat de hele groep zo snel de boot af was. Met een busje werden we naar ons hostel in St. Petersburg gebracht. Daar konden we onze spullen droppen en daarna begon de tour. We hadden die dag meer dan 20.000 stappen gezet en van alles gezien. Onze gids heeft ons ook veel over het land geleerd. Ik had al gehoord dat St. Petersburg een mooie stad moest zijn, maar het was nog mooier dan ik dacht. Overal waar je kijkt zie je kleur en mooie gebouwen. Rusland is voor mij altijd een soort mysterieus land. Dat is het nu eigenlijk nog meer. Wij horen alleen maar negatieve dingen in het nieuws over Rusland. Daar is allemaal niks van te merken. Ik heb het idee dat in de stad zelf alles zo mooi is en de rijke mensen daar wonen. Alles is mooi en er is niks van armoede te zien, ook geen zwervers. In de buitenwijken ziet het er veel meer vervallen en ongezellig uit. Ik durfde ook niet teveel mensen over Poetin te vragen want het kan best een ‘gevaarlijk’ onderwerp zijn. Onze gids was in ieder geval tegen Poetin. Ook had ik verwacht een standbeeld van Poetin te zien of spullen met zijn hoofd erop, maar er is niks van Poetin te zien en onze gids hoopt dat dat zo blijft. De eerste dag was meteen een vermoeiende dag. Ook zaten we alleen maar met Duitsers in de groep, behalve Rianne en ik dan. We merkte allebei dat we er soms best last van hadden dat er alleen maar Duits werd gepraat. Wij praten namelijk altijd Engels. Ook als wij met andere Nederlanders zijn en Patrice is de enige Duitse dan nog praten wij altijd Engels. Ik denk ook dat het ons daarom tegenviel omdat we verwacht hadden dat Patrice en ook de andere wel Engels zouden praten. We wilde hierdoor niet negatief gaan denken dus hoe moe we ook waren we wilde toch opstap. Het was zaterdagavond dus het leek ons wel leuk om dat mee te maken. Een Duits meisje, dat alleen was gekomen, ging met ons mee en de rest wilde slapen. We kwamen in de uitgaansstraat en het zag er soort ‘onveilig’ uit. We wisten dat het veilig was want dat hadden we nagevraagd. Op straat zag het er een beetje vervallen uit met veel mannen op straat. Het deed me een beetje denken aan een film. Ik kan niet zo goed beschrijven hoe het eruit zag. Ik voelde me geen moment onveilig. Ik vond het juist leuk dat ik op zo’n plek kon komen zonder dat het onveilig was. We gingen een bar naar binnen en raakte daar aan de praat met twee mannen. Ik denk dat ze rond de 30 waren. We hebben de hele avond met hun gezeten. Dat was erg gezellig omdat ze geen bijbedoelingen hadden en dat is zeldzaam. Een van die mannen had ook veel gereisd dus die verhalen waren erg interessant om te horen. Ik vond het ook heel leuk omdat ze allebei heel alternatief waren en vaak zijn dat interessante mensen. Een van de mannen had dreadlocks en een stoer leer jasje. De andere had een hele gekke baard en een bandana om. Kortom we hadden echt een leuke avond gehad. De volgende dag moesten we weer op tijd op om weer de hele dag dingen te bezoeken. Ook dat was weer allemaal super leuk. Ondanks dat voelde Rianne en ik ons niet super. Rianne had die dag al een paar tegenslagen gehad en de andere sloten ons helemaal buiten door alleen Duits te praten. We wilde ons ook niet helemaal buiten de groep zetten door alleen maar met z’n tweeën dingen te doen. In de avond gingen we ergens nog wat eten en drinken. Toen hebben we gezegd dat we wel mee wilde, maar alleen als er Engels gesproken werd. Iedereen was heel moe dus de avond was best kort, maar er werd Engels gesproken dus dat was heel fijn. Maandag was onze laatste dag in Rusland. Ook die dingen moesten we weer veel lopen. Ik had zo’n last van mijn voeten. Ik denk niet dat ik ooit zoveel last van mijn voeten heb gehad. Ik had maar een paar schoenen mee en dan loop je daar elke dag minstens 20.000 stappen mee. Die laatste dag was heel gezellig want iedereen sprak meer Engels. In de avond gingen we weer naar de boot. Weer in het kleine stinkende kamertje. Dit keer hadden we met een paar Duitsers kaartspelletjes gedaan en zijn we vroeg gaan slapen. De volgende ochtend kwamen we aan in Tallinn, de hoofdstad van Estland. Samen met een paar Duitsers zijn we de stad gaan verkennen. Dat was ook weer gezellig. Het is een mooi redelijk klein stadje. Het oude gedeelte voelt een beetje als een sprookje, alsof je terug in de tijd bent gegaan. Verder is het allemaal super modern. Ik had verwacht dat het een arm land zou zijn, maar zo kwam het helemaal niet over. In de avond gingen weer met de ferry naar Helsinki. Dit was een veel luxere boot. Gelukkig duurde het maar twee uur. We namen een taxi naar ons hostel. Ik moest nog een paar uur wachten want Esther zou die avond ook aankomen in Helsinki. Dat duurde uiteindelijk iets langer dan verwacht waardoor ik uiteindelijk pas om 3 uur sliep. Het was wel weer super leuk om Esther te zien en ik vind het super leuk dat langskomt. Vandaag zijn we met z’n allen Helsinki in gegaan. We hebben voornamelijk gewinkeld. Ik had schoenen die ik heel graag wilde hebben, maar ik kon ze nergens in mijn maand vinden. Ik denk dat het zo heel moeten zijn want nu heb ik ze online besteld als kinderschoen en nu is het veel goedkoper. We zijn nu onderweg naar Kuopio. Mijn ouders komen vanavond aan in Helsinki en die zie ik vrijdag weer dus dat is ook leuk. Allemaal weer leuke dingen op de planning. Eerst een beetje bijslapen en morgen leuke dingen doen met Esther.

1. Lyanne:
    17 oktober 2018
    Zo... dat is nog eens een verhaal !!! Wat heb je gave dingen gedaan.
    geniet samen met Esther en daarna met Monique en Dirk.

veel liefs van ons xxx
  2. Monique:
    17 oktober 2018
    Wat een avonturen weer.... daar doe je het voor.
    Zo zie je maar weer dat als je gevoel deelt dat het een positieve wending kan geven.
    Tot vrijdag.... grote dikke knuffel geven op je 22ste verjaardag 😍😘
  3. Opa Oma:
    18 oktober 2018
    Wat een spannend gezellig druk en mooi leven heb jij. Als ik jou was zou ik een boek gaan schrijven ,dat word een adem uitgelezen !!!Genieten maar met Esther en je pappa en mamma. Dikke kus en een fijne verjaardag 😘🎉🍸
  4. Mildred:
    19 oktober 2018
    Wat een leuke dingen maak je toch mee ilvy en wat zie je zo veel van de wereld. Je komt echt overal en ontmoet ook steeds weer nieuwe mensen, geweldig zeg!! In ieder geval zie je vandaag je ouders weer die voor jouw verjaardag helemaal naar jou toe gereisd zijn. Van harte gefeliciteerd en maak er samen een leuke dag van. Groetjes van Stef en mildred