28-10-2018, Turku en Tampere

28 oktober 2018 - Kuopio, Finland

Allereerst wil ik deze blogpost beginnen met een mededeling. Ik vond mijn blog altijd een beetje chaotisch omdat je nooit foto's kunt toevoegen bij je verhaal. Het is geen mooi blog. Ik had al vaker gehoord van Polarsteps, maar ik dacht altijd ik blijf gewoon bij mijn eigen blog. Nu ben ik toch gaan kijken op Polarsteps en dat is gewoon zoveel mooier en handiger. Ik ben nu de hele avond bezig geweest met alles over te zetten naar polarsteps. Dus vanaf nu is het leuker om mij daarop te volgen. Dan zie je ook veel meer foto's, kun je op een kaart zien waar ik ben, etc. https://www.polarsteps.com/IlvyvanOpstal/1111979-exchange-kuopio?s=78B4F99F-51CA-457C-9A61-1156ECFE9EB4 Dat is de link naar mijn account. Je kunt zelf een account aanmaken en dan kun je mij volgen. Het enige nadeel is dat je geen mailtje krijg wanneer ik er iets op zet. Wel kun je net zoals hier reacties plaatsen, wat ik echt super leuk vind om te lezen elke keer. Ik zal alles wat ik op Polarsteps post ook nog steeds hierop zetten voor de mensen die dat fijner vinden. Ik ben ook benieuwd of jullie Polarsteps ook fijner vinden dan Reislogger. Dan was dit mijn huishoudelijke mededeling. Hierbij de avonturen van mijn afgelopen dagen: Onze eerste dag in Turku. Turku was voorheen de hoofdstad van Helsinki. Ook had ik van verschillende mensen gehoord dat het een mooie stad moest zijn. Vandaag waren we de stad in geweest en hebben we vooral rondgelopen. Echt veel bezienswaardigheden heeft Turku niet, net zoals de meeste steden hier in Finland. We hadden geluk met het weer want het was gelukkig zonnig. In de middag hebben we geluncht met burger, wat erg lekker was. In de avond hadden we eten gehaald bij de Lidl en heeft Patrice pasta voor ons gekookt. Vervolgens hebben we een filmavondje gehouden. We hadden de film Truth or Dare gekeken. Dit bleek een horror film te zijn. Gelukkig was ik niet de enige die in spanning zat te kijken. Het was een gezellige en avond en onderling met de meiden is het ook super gezellig. Op onze tweede dag in Turku waren we naar een van de eilanden geweest. We hadden hier wat rondgelopen in de natuur. Vervolgens waren we weer terug naar onze AirBnB gegaan om wat uit te rusten. Daarna zijn we uiteten geweest bij een super schattig Italiaans restaurantje. Toen we weer terug waren in onze airbnb hadden we Mamma Mia 2 gekeken. Die had ik al ooit eerder gezien bij de Open Movie Night in Kuopio. Daarna zijn we lekker gaan slapen want iedereen was moe. Vrijdag hebben we de bus genomen naar Tampere. In Tampere kwam Rianne ook dus dat is gezellig. We wisten niet zo heel goed wat we moesten doen want de steden in Finland zijn gewoon niet zo bijzonder. Ook was het erg koud dus we hadden ook geen zin om veel buiten te zijn. We hadden een beetje door de stad en shoppingmalls gelopen. Ook weer geluncht met burgers. In de avond ging we ons klaarmaken voor een halloween feestje. Bij Flying Tiger hadden we een paar halloween achtige dingetjes gekocht. Het indrinken was echt super gezellig waardoor we een bus later namen dan het plan was. Het halloween feest viel helaas een beetje tegen. Finnen blijven gewoon een beetje gekke mensen. De muziek is ook niet zo goed want ze spelen veel hetzelfde en alle liedjes heel lang. We hebben wel genoeg te kijken gehad. Er was een vrouw die nogal uitgebreid stond te dansen waardoor haar boobs bijna uit haar shirtje vielen. Ook was er een gevecht waarbij zelfs iemand in de boeien werd geslagen en opgehaald werd door de politie. We hadden de laatste bus naar onze airbnb genomen dus we waren niet al te laat thuis. We hadden lekker uitgeslapen en ontbeten met broodjes uit de oven. Daarna zijn we naar een uitkijk toren geweest. Vervolgens hebben we weer wat in de stad rondgelopen en zijn we wat winkels in geweest. Ook zijn we wat gaan lunchen en naar een koffietentje geweest. Het was zo koud dus we wilde elke keer zo snel mogelijk weer naar binnen. Vervolgens waren we naar de Lidl geweest om wat eten in te slaan voor in de bus terug naar Kuopio. Onze bagage hadden we in kluisjes op het busstation gelegd. Om 18:10 kwamen we aan op het busstation want onze bus zou om 18:45 vertrekken. Daar begon de nachtmerrie. Het busstation bleek om 18 uur dicht te zijn waardoor we dus niet meer bij onze kluisjes konden. Er waren nog twee mensen in het busstation aan het opruimen dus dat gaf ons hoop. Helaas konden hun de deur niet voor ons open maken vanwege het alarmsysteem. Alles zat in onze bagage, ook de sleutel voor mijn kamer dus terug naar Kuopio konden we zo niet. Ondertussen hadden we gebeld naar het beveiligsbedrijf. In afwachting van hun antwoord waren Bente en Lequisha naar de buschauffeur geweest om te vragen of hij eventueel op ons zou kunnen wachten. Meer dan 5 minuten wilde hij niet wachten. Ondertussen kregen we te horen dat iemand de deur voor ons open zou doen tegen betaling. Helaas was diegene er niet om 18:45. De buschauffeur die ons had belooft 5 minuten te wachten reed gewoon om 18:45 aan. Dus onze bus hadden we sowieso al gemist. Rond 18:50 kwamen een man de deur voor ons open doen dus als de buschauffeur had gewacht dan hadden we gewoon mee gekunnen met de bus. Het open van de deur kost ook nog eens 50 euro. Gelukkig wel onze bagage. Na allemaal opties overwogen te hebben, kozen we ervoor om de bus te pakken naar Jyvaskyla. Deze stad ligt op 2 uur van Kuopio. Dan gingen we in de bus wel kijken hoe we naar Kuopio konden komen. Er bleek geen enkel openbaar vervoer meer naar Kuopio te gaan. Lequisha kent iemand van de exchange studenten die een auto heeft. Voor 200 euro zou hij ons komen ophalen. Echt zo gemeen! De benzine kost voor hem nog geen eens 40 euro dus hij heeft hiermee meer dan 150 euro winst. We wilde toch allemaal graag naar huis en een hotel in Jyvaskyla zou ongeveer net zoveel kosten. In Jyvaskyla moesten we nog een uur wachten tot Thibaud (de nu rijke jongen met de auto) kwam. Carly ging in de achterbak, Bente voorin, Patrice, Rianne en Lequisha zaten achterin en ik lag op hun allerdrie. Het was een heel gedoe om dat te passen en daar moesten we ook wel om lachen. Ik lag nog best comfortable, maar volgens mij was het voor de rest wat minder fijn. Na ongeveer 1,45 uur kwamen we eindelijk aan in Kuopio. Ik was nog nooit zo blij geweest weer in Kuopio te zijn. Ik was ook meteen mijn bed ingedoken. Vandaag ben ik voor het eerst sinds een lange tijd weer een aantal dagen in Kuopio. Dat is ook wel nodig want ik heb genoeg te doen. Allereerst is mijn kamer een grote rommel. Ik denk dat ik nog nooit zoveel rommel heb gemaakt. Dus dat moet vandaag echt opgeruimd worden. Om 12 uur had ik de bus naar het centrum want Rianne en ik gingen aan school werken in een koffietentje. Daar hebben we de hele middag gezeten en daarna wat boodschappen gedaan. Eenmaal thuis heb ik weer wat opgeruimd en wat andere dingetjes gedaan. Ook heb ik mijn huisgenootje weer eens gezien. Ze gaat donderdag al weg dus stiekem ben ik daar best wel blij mee. Nu ga ik nog even netflixen en daarna slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    28 oktober 2018
    Wat een avonturen zeg.... bijzonder leven heb jij zeg!! 😜
  2. Opa Oma:
    29 oktober 2018
    Wat een belevenis daar , en natuurlijk een gaos. Het kan echt niet spannender en wat een afzetters ja zo leer je Finland kennen op een andere manier. Maar je hebt ook hele mooie dingen gezien !!! Genieten maar Xxx
  3. Lyanne:
    30 oktober 2018
    Denk dat ik taxichauffeur ga worden, dat verdient beter dan naailes geven.
    Als alles ook op rolletjes loopt, heb je ook niets te schrijven, heerlijk om te lezen.
    Denk ook nog aan je studie tussen al dat reizen door? want daarvoor ging je toch naar Finland?

Op het moment is het hier erg koud, we hebben noorden wind, die komt dus van jou af.....
    de winter gaat beginnen.

Nog een fijne tijd en tot snel xxxx