11-10-2018, Lofoten en Helsinki

11 oktober 2018 - Kuopio, Finland

Ik heb een super leuke week achter de rug. Vorige week woensdag waren we vertrokken naar Lofoten. Dit was een busreis van 18 uur. Ik vond de reis best meevallen. Ik zat aan de raamkant dus ik kon met mijn kussen tegen het raam aan slapen. Maar deze busreis was niet zomaar een busreis want voor de eerste keer in mijn leven zag ik het noorderlicht. Dit was echt een magisch moment. We keken uit het raam en zagen gewoon HET noorderlicht. Iedereen in de bus was super enthousiast en dat was ik natuurlijk ook. Het duurde daarna wel even voordat ik weer kon gaan slapen. Donderdagochtend kwamen we aan in Lofoten. De natuur daar is onbeschrijfelijk mooi. Het is zo ruig en puur en een heel afwisselend landschap. Het ene moment zit je in de sneeuw in de bergen het andere moment rij je langs een super mooi wit strand met een blauwe zee. We begonnen deze dag met een boot tour. Met deze tour gingen we naar de Trollfjorden (ook de eerste keer dat ik fjorden in het echt zag). Ook werd er vis gevangen. We kregen dikke pakken aan om ons te beschermen tegen de kou. De boottocht duurde een paar uur en op een gegeven moment hadden we het zo koud. Mijn voeten waren echt bevroren, maar dit was het zeker allemaal waard. We hadden ook geluk met het weer want het was droog en zonnig. Rond 15 uur werden we afgezet bij onze slaapplek. Het was een super mooie houten huisje met uitzicht op een meer. We gingen toen we gesetteld waren een hike doen. Volgens onze gids was het een makkelijke hike. Het was meer klimmen dan hiken. In de eerste instantie konden we het beginpunt van de hike niet vinden omdat het zo verstopt was tussen bomen en er niet echt een pad was. Ik vond het super leuk om te doen. Wel waren we allemaal een beetje bang om naar beneden te gaan want we moesten door modder, over gladde rotsen en stukjes moeras. Uiteindelijk zijn we met z’n allen levend beneden gekomen. Dit vond ik een van de leukste dingen die we gedaan hebben. Sowieso ben ik niet echt van de groepsreizen. Ik wil het liefst mijn eigen dingen dus ik denk ook dat ik dit daarom zo leuk vond en ook omdat dit helaas de enige keer was dat we konden hiken. De volgende dag gingen we met de bus de eilanden over. We hadden deze dag wel echt pech met het weer. Het regende en het was super mistig. We kwamen bij de mooiste dorpjes maar konden weinig zien door alle mist. Dit vond ik wel echt jammer, maar alsnog hebben we erg mooie plekjes gezien. In de avond was dit ook weer allemaal goed gemaakt omdat we weer het noorderlicht konden zien. In de avond gingen we naar het meer om het noorderlicht te zien. Dat was echt zooooo mooi. We konden zelfs het noorderlicht zien bewegen, het veranderde zo snel. Ik kan gewoon niet beschrijven hoe bijzonder het is om dat in het echt te zien. Dit keer konden we ook foto’s maken want in de bus lukte dat niet door de weerspiegeling. Hierna duurde het ook weer even voordat ik in slaap komen omdat ik zo enthousiast was door het noorderlicht. Zaterdag gingen we kajakken. Dit keer hadden we weer geluk met het weer want het was zonnig en droog. Daarna moesten we helaas alweer terug de bus in voor de 18 uur durende terugreis. Ook deze reis verliep weer goed. Zondagochtend waren we weer terug in Kuopio. Echt tijd om te slapen had ik niet want ik moest mijn spullen gaan inpakken voor Helsinki want de volgende dag ging ik alweer naar Helsinki. Iris en Fenne kwamen 2 daagjes daar me opzoeken. Dat was echt heel leuk om hun weer te zien en lief dat ze me kwamen opzoeken. Maandag heel laat kwamen ze aan dus die dag konden we niks meer doen. Dinsdag zijn we de hele dag door stad gewandeld en hebben we wat gewinkeld. In Helsinki hebben ze echt leuke winkels. Helsinki is heel anders dan Kuopio. Ze hebben mooiere gebouwen en kinderkopjes wat een gezellige sfeer geeft. Ik was meteen blij toen ik in Helsinki was. Ik weet nu zeker dat ik echt in een stad wil wonen want daar word ik gewoon meteen blij van. We waren ook lekker uiteten geweest bij een Italiaan. Ik had een pizza Finland. Dat was een pizza met rendier. Dat is typisch Fins en iedereen eet dat hier.  Het smaakt een beetje naar salami maar dan sterker. Ik vond het prima smaken, maar niet dat ik er helemaal weg van ben. Ook probeer ik zo min mogelijk vlees te eten. Als ik zelf kook eet ik sowieso geen vlees. Alleen met uiteten is het vaak onmogelijk om geen vlees te eten want alle vegetarische gerechten zijn met kaas. Maar ik vind vlees ook lekker en alle kleine beetjes helpen. Helsinki heeft niet super veel bezienswaardigheden, maar het is gewoon een leuke stad om doorheen te wandelen. Het heeft heel veel leuke winkeltjes en schattige plekjes om te eten. Het enige nadeel is dat het zo duur is. Woensdag waren we naar een eiland bij Helsinki gegaan. Dat was erg leuk want het lijkt echt alsof je terug in de tijd gaat. Helaas hadden we niet superveel tijd want ik moest de bus om half 5 terug naar Kuopio hebben. Het dus een kort maar gezellig tripje. Vandaag ben ik weer even in Kuopio om de was te doen, boodschappen en dingen voor school. Morgen vertrek ik weer naar Helsinki (weer 5,5 uur in de bus). We gaan namelijk morgenavond op de boot naar Rusland. Dan zijn we zaterdag, zondag en maandag in St. Petersburg en dan gaan we dinsdag naar Tallinn. Dus weer een leuke reisje voor de boeg. De hele maand oktober zit vol met reisjes en mensen die langs komen dus dat is erg leuk. Ik zal er ook weer wat foto’s bij doen zodat jullie een idee krijgen van hoe mooi Lofoten is.​

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    11 oktober 2018
    Wat heb jij een super week gehad. Knijp af en toe in je arm voor de kansen en ervaringen die jij krijgt. Mooi dat je ze weet te pakken. Wat een prachtige foto’s zeg😍. Xx
  2. Dirk van Opstal:
    11 oktober 2018
    Wanneer begin je met je eigen programma op tv of vloggen?
    We komen graag kijken of het allemaal wel klopt.
  3. Opa Oma:
    11 oktober 2018
    Wat heb jij genoten van al het natuurschoon ,dat voortaan in je geheugen zit en blijft. Het is een goede keus geweest ,Dat kunnen we zien van de mooie foto's die je gemaakt hebt !!! ♥️😘
  4. Astrid Tax:
    12 oktober 2018
    Lekker genieten.
    Showtime for your visitors too🤣
    Nice pictures😍