Eerste dagen op mijn exchange in Kuopio

4 september 2018 - Kuopio, Finland

30-8-2018

Vandaag begint het avontuur. Ik voel er ook helemaal klaar voor. Ook kan ik niet wachten tot het ‘afscheid’ voorbij is. Onverwachts komen opa en oma nog langs om nog een keer gedag te zeggen. Na Pleunie nog een knuffel te hebben gegeven, vertrekken papa, mama en ik naar Schiphol. Na, gelukkig geen dramatisch afscheid, begint de lange reis. Het vliegen naar Helsinki duurt maar 1:55 uur. De trein die op mijn vlucht aansloot was uitverkocht waardoor ik moest wachten tot de volgende trein, die om 19:15 vertrok. Na uren Netflixen op het vliegveld kon het gestruggle met mijn koffers beginnen. Eerst een kort treinrit naar een station in Helsinki. Vervolgens een 5 uur lange treinrit naar Kuopio. Eenmaal aangekomen in Kuopio werd ik opgehaald door mijn tutor (mentor). Rond middernacht kwam ik dan eindelijk aan in mijn kamer. Kortom, vanaf half 8 vanochtend tot ongeveer 00:30 (met een uur tijdsverschil) ben ik aan het reizen geweest.

31-8-2018

Er zijn een paar dingen die meteen tegenvallen. Allereerst heb ik geen wifi. Ook heb ik een superdun hard matras en heb ik geen fatsoenlijk gordijn voor een gedeelte van mijn raam hangen, waardoor al het licht naar binnenkomt en ook ieder kan binnen kijken (dit bleek achteraf dom van mezelf te zijn want ik kon de twee buitenste gordijnen naar binnen schuiven). Dit zijn gelukkig wel dingen die allemaal opgelost kunnen worden. Ik begon de ochtend, na uitgeslapen te hebben, met het uitpakken van mijn koffers. Vervolgens ging ik bellen met het bedrijf dat de wifi regelt. Dat telefoongesprek heeft een halfuur geduurd en heeft het probleem niet verholpen. Daarna ben ik naar de supermarkt een paar honderd meter hier vandaan gelopen. Het is vergelijkbaar met een Ah to go. Een kleine winkel met bijna niks en erg duur. Om een voorbeeld te noemen een pakje Twinnings thee kostte 5,55 euro. Na een paar basis boodschappen keerde ik weer terug naar huis. Toen nam ik een roomtour op, die iedereen ondertussen al wel gezien heeft. In een sportieve bui (die zijn zeldzaam) bedacht ik om naar de stad toe te lopen. Hier heb ik ongeveer anderhalf uur over gedaan. In de stad zelf ben ik een grote supermarkt in gegaan, waar wel veel keus was en prijzen die vergelijkbaar zijn met Nederland. Ook de HM moest even bezocht worden om prijzen te gaan vergelijken en ook dat viel me mee. Ik zag verschillende truien voor 20 euro. Daarna heb ik even gerust op een bankje en heb ik het hele eind weer terug gelopen. Dit zorgde ervoor dat ik aan het einde van de dag rond de 20.000 stappen had. Mijn huisgenootje heb ik de hele dag niet gezien en ook niet gehoord. Ik denk dat ze misschien het weekend weg is. Dus helaas nog niemand ontmoet.

1-9-2018

Ik stond op en het nog niet heel veel zin in deze dag. Ik weet gewoon niet zo goed wat ik hier alleen moet doen. Ik ben wat langer in bed blijven liggen en heb daar wat gelezen. Vervolgens ben ik me toch maar gaan klaar maken om wat te gaan doen. Om wifi te krijgen had ik een bepaalde kabel nodig volgens het bedrijf dus die zou ik gaan zoeken in de stad. Dit keer ging ik wel met de bus naar de stad. Ik kon zo snel geen elektronica winkel vinden dus had ik het maar gevraagd. In de elektronica winkel ben ik goed geholpen. Ze hadden de kabel niet op voorraad, maar wel een router waarmee ik ook wifi zou krijgen. Vervolgens ben ik in een schattig koffietentje gaan zitten met een kop thee en wifi. Hier heb ik de rest van de middag gezeten. Daarna ben ik in mijn kamer aan de slag gegaan met de wifi. Dat heeft me 2 uur gekost, maar het werkt eindelijk. Uiteindelijk heb ik dus toch een leuke productieve dag gehad.

4-8-2018

Ik heb besloten om niet meer elke dag te schrijven, maar gewoon wanneer ik er zin in heb. En dan beschrijf ik gewoon verschillende dagen. Gisteren was mijn eerste schooldag. We kregen vooral erg veel informatie. Wat mij het meeste bij bleef zijn de uitjes die georganiseerd worden. Helaas is het nog wel zo dat iedereen die dezelfde taal spreekt naar elkaar toetrekt wat ik heel jammer vind. Ik ben samen met Rianne het enige Nederlandse meisje. Ik kan het goed met haar vinden, maar ik wil juist veel internationale vrienden maken. Na school gingen we al vroeg ‘indrinken’ bij het meer om daarna uit te gaan. Daar hebben we een aantal meiden ontmoet wat leuk was, maar al die meiden wonen bij elkaar in huis dus het is dan moeilijk om bij zo’n groep te komen. In die groep zat ook een meisje dat uit Schijndel komt, dus dat was echt toevallig. Vandaag heb ik eindelijk, na bijna een week, mijn huisgenootje ontmoet. Ik denk dat dat een beetje de druppel was vandaag. Ze is een erg apart meisje, jongensachtig, stekeltjes, piercings. En dat hoeft allemaal niks uit te maken, maar het klikte gewoon niet echt. Ook bood ze meteen rum aan om half 5 in de middag. Daarna voelde ik me even verdrietig. Iedereen woont samen met een of meerdere exchange studenten en ik als enige niet. Je merkt dat de exchange studenten meteen een band hebben met de mensen met wie ze samen wonen, want ze zitten allemaal in hetzelfde schuitje en koken samen. Als ik hier thuis ben dan zit ik alleen en moet ik voor mezelf koken. Ik vind het dus nog een beetje lastig om beter contact te krijgen met iemand. Ik ben er nog niet eens een week dus nog genoeg tijd om daar verandering in te brengen, maar dit valt gewoon tegen. Mijn huisgenootje is overigens wel over 2 maanden weg dus dat is dan een voordeel. Al het begin is nieuw en wennen dus dat komt allemaal wel goed. Verder vind ik Kuopio op het eerste gezicht een leuke stad, hele mooie natuur en er worden veel leuke dingen voor studenten georganiseerd. De Finse mensen komen ook allemaal erg vriendelijk over. De taal is wel erg lastig, maar gelukkig krijg ik daar les in. Ik hoop dat jullie het leuk vinden dat ik jullie zo een beetje op de hoogte hou van mijn avonturen en struggles hier.

1. Monique:
    4 september 2018
    Wat een super leuke verrassing dat je weer aan het schrijven bent geslagen. Daar hadden we het nog helemaal niet over gehad. Ik blijf een trouwe fan die je ervaringen, avonturen en struggels gaat lezen. Ik vind het ontzettend dapper dat je dit avontuur aan gegaan bent.
  2. Lyanne:
    4 september 2018
    Trots op jou Ilvy, hoe je de dingen aanpakt. Met deze positieve houding kom je er wel.
    Fijn om zo weer op de hoogte te blijven van dit avontuur. Good Luke
  3. Inge Rovers:
    4 september 2018
    Heerlijk om je weer te mogen volgen. Niet teveel dagen niet schrijven....anders moet ik zo lang wachten!!😉
  4. Laurens:
    5 september 2018
    Dag Ilvy , het klinkt allemaal weer uitdagend en ondernemend . Geniet ervan , Ingrid & Laurens
  5. Laurens:
  6. Opa Oma:
    5 september 2018
    Opa en Oma Je hebt al veel gedaan in een paar dagen en nog gelukt met de WiFi knap hoor !!!! We zijn weer helemaal bij 😘
  7. Elise:
    5 september 2018
    hey, een verrassing in mijn mailbox.... nieuwe reisverhalen van Ilvy!! Ook ik ga je natúúrlijk volgen. Knap dat je de wifi in je eentje weer hebt kunnen fixen. Dat talent heb je vast en zeker van je vader, die is ook zo goed met stekkertjes en kabels;)
    Succes met je studie daar en hopelijk snel wat meer aansluiting. Komt vast goed want je bent ondernemend genoeg!!
  8. Astrid Tax:
    8 september 2018
    Hoi Ilvy, ik ga je zeker weer volgen. Iid weer even opstarten. Je kunt wel op jezelf vertrouwen. Je weet de weg, je weet waar je voor gaat, je weet dat het goed komt. Succes daar en veel plezier!